Morgen opent de solo tentoonstelling van Robin bij Valcke Art Gallery. Robin Vermeersch’s ceramics show us a kind of cellular world which is rather existential. He appropriates existing organic structures which he transposes and incorporates into new images. Vernissage on Saturday 29 April from 2 to 6 p.m. in the presence of the artist. Willem Elias, art critic, introduces the artists at 3.30 p.m. Valcke Art Voorbije week ging ik op bezoek bij Tim Van Laere, Sofie Van de Velde en Plus One Gallery in Antwerpen. Tim Van Laere: Inès Van Den Kieboom - Le Temps des Cerises 23 maart tot 20 mei 2023 Inès van den Kieboom (°1930 in Oostende; leeft en werkt in Antwerpen) maakt al schilderijen sinds de jaren 60 maar stelde nog maar drie keer tentoon: twee keer kort nadat ze was beginnen schilderen en één keer heel recent in Antwerpen, waar ze sinds 2022 vertegenwoordigd wordt door Tim Van Laere Gallery. Van 23 maart tot 13 mei 2023 zal ze daar haar eerste solotentoonstelling presenteren met een combinatie van nooit eerder getoonde oudere werken en nieuwe werken. Van den Kieboom vindt inspiratie voor haar werken vooral in haar dagelijkse omgeving, maar ook in de kunstgeschiedenis, de populaire cultuur en de actualiteit. Haar onderwerpen schildert en tekent ze doorheen een filter van herinneringen en indrukken, wat ervoor zorgt dat ze overbodige details elimineert en haar onderwerpen abstraheert tot hun figuratieve essentie. Schilderen vanuit het geheugen geeft van den Kieboom ruimte voor schilderkunstige inventie, waardoor ze visuele elementen van een bepaald moment en de daarmee verbonden emotie naar een beeld kan brengen. Dit is ook wat de kijker aanspreekt en de dagdagelijkse thema’s van Inès van den Kieboom optilt tot universele waarheden. Sofie Van de Velde: Karin Hanssen - Secret Escape 1 april tot 7 mei 2023 Secret Escape presents twelve new paintings by Karin Hanssen. The exhibition highlights the relationships people form with each other. What brings us together, what divides us, or what polarizes our society? The opposing dynamic between togetherness and division is the common thread through the exhibition. The relationship and balance between the attraction and repulsion of individuals or groups, as well as between the individual and society, comes to the fore. In the exhibition, a majority of the painted scenes are situated in public space, in which the characters engage in various relationships with each other: business like, intimate or distant. As a result, they consciously or unconsciously become part of a group. Various depicted characters seem to focus on each other's secret desires and needs. Sofie Van de Velde Plus-One Gallery: József Csató - Hair hours, Skin minutes, Bone seconds Van 1 april tot 7 mei 2023 József Csató's oeuvre evokes an immediate feeling of reliance. It is like coming home to well-known genres such as landscape, portrait, still life, narrative, and abstraction. Hints of recognition play with imagination. With a colour palette that makes sombre and lively clash until they embrace each other, the artist creates his free haven where wonder, confusion and chaos receive an honourable mention. The scenes and still lifes are brimming with life and noise as they move into tense compositions, with an exceptional eye for balance and the power of silence. Ik kreeg voor mijn verjaardag een fijn boekje om mijn tijd op de trein mee door te brengen: 'En de rest is parking' van Maarten Van Acker, over mobiliteit en stedenbouw. Maarten Van Acker is onderzoeker stedenbouw op de Universiteit van Antwerpen. Dit boekje verzamelt de columns die stedenbouwkundige Maarten Van Acker (UAntwerpen) in de loop van 2019 en 2020 schreef voor Gazet Van Antwerpen. Aanleiding voor de columns is de grote transformatie van Antwerpen op het vlak van mobiliteit, met onder meer de Oosterweelverbinding, de overkapping van de Ring of de heraanleg van de Scheldekaaien. Op een heel toegankelijke wijze schuift professor Van Acker vernieuwende internationale inzichten naar voren over mobiliteit en de leefbaarheid van de stad. In die periode zou ook de Covid-pandemie het aanzicht en het denken over de stad ingrijpend veranderen. Mobiliteit is zoveel meer dan een efficiënte verplaatsing van A naar B, maar ook een manier om leefbaarheid en gezondheid in de stad te brengen: de stad als vaccin!
0 Comments
Afgelopen dinsdag ging ik naar de tentoonstelling van Rose Wylie in het SMAK. Rose Wylie schildert al meer dan zeven decennia maar hervatte haar artistieke carrière in de jaren tachtig. Ze vindt inspiratie in de mythologie, kunstgeschiedenis, volkskunst, literatuur, cinema, sport- en celebritycultuur. Haar brede culturele kennis verweeft ze met observaties uit haar onmiddellijke omgeving - vaak eerst in de vorm van tekeningen - en maakt daarbij associaties die zowel beeldend, persoonlijk als urgent zijn. Tot op vandaag schildert Wylie op ongedwongen wijze en blijft haar werk eigentijds aanvoelen door de keuze en transformatie van de onderwerpen. Haar beeldtaal kenmerkt zich door gefragmenteerde weergaves, vervlakte perspectieven en merkwaardige schaalvergrotingen die een poëtische verbeelding van de werkelijkheid beogen. Naast haar eigenzinnigheid verhoudt Wylie zich ook tot de fundamenten van de schilderkunst: compositie, techniek, textuur en kleur. Ze wisselt dikke klodders verf af met een zorgvuldige lijnvoering en brengt onbehandeld canvas tot leven via tekstfragmenten en ruwe verfaccenten. Het contrast tussen lichtheid en zwaarte speelt ook in een diepere lezing van Wylies werk. Uit haar directe, cartooneske beeldtaal spreekt een bekommernis om grotere culturele thema’s, zoals oorlog, weelde, klimaatopwarming en de stereotiepe representatie van de vrouw. De tentoonstelling loopt nog een week, tot 30 april. Ik heb ook nog eens ondervonden hoe fijn het is om op een doordeweekse dag naar een museum te gaan. Op een dinsdagmiddag loop je er bijna in je eentje rond. SMAK Op Art Brussel kwamen Stijn en ik een gallerie tegen uit New York die een solo toonde van een kunstenaar van 93 jaar oud die we niet kenden, Peter Hutchinson. Onwaarschijnlijk mooi werk. Ga je nog naar Art Brussel, zoek dan zeker de stand op van Freit+Volume. Zo niet, is de naam Peter Hutchinson het onthouden waard. Born in England, Peter Hutchinson has lived in the United States for over half a century and has practiced art for nearly as long. Beginning as a geometric painter, his close contact with minimal artists in New York such as Sol LeWitt and Tadaaki Kuwayama exposed him to conceptualist thinking at its inception. But, Hutchinson turned away from minimalism and conceptualism’s rhetorical bent, preferring to follow a more overtly poetic and nature-oriented path. In this way, he remained true to his British roots, mirroring and even anticipating the landscape orientation, and physical commitment, of artists like Richard Long and Hamish Fulton, and evincing the heritage of the great poets and painters of the 18th and 19th century, including Constable, Wordsworth, and Blake. Freit+Volume Ik heb een zwak voor New Wave en Popmuziek uit de jaren '80. De documentaire Blitzed! op Netflix is een parel om terug in de tijd te duiken en je even in het geweldige Londen van eind jaren '70, begin jaren '80 onder te dompelen. The Blitz Club was founded by Steve Strange and Rusty Egan. Steve was invited to London by Billy Idol. His first job was designing artwork for Malcolm MacClaren and The Sex Pistols. Rusty was the drummer in punk /new wavers 'The Rich Kids'. They met on the Kings Road in 1978. After the Rich Kids disbanded we approached 'Billy's' club and told them "We'lll fill up your club on Tuesday nights!", they said yes. The club became the setting for a mixture of art students and fashion designers and music fans. Hier een link naar de videoclip van het nummer 'Ashes to Ashes' van David Bowie uit 1976 waar David Bowie clubgangers van de Blitz Club heeft uitgenodigd om mee te spelen in de clip: Ashes to Ashes Blitzed! |
AuthorAls docent beeldende kunst stuur ik mijn studenten elke week een mail met Tips van de week. Ik besloot er een blog van te maken. Archives
April 2023
Categories |