Gisteren is de Collectible Beurs van start gegaan. Ze loopt nog tot zondag, in Tour & Taxis. Experimental in its approach, COLLECTIBLE is a one-of-a-kind platform for the showcase and discovery of the best in contemporary collectible design. Seeking to continuously push the boundaries of creativity, the fair brings together established and emerging galleries, design studios, independent makers and brands in a dynamic integrated space, while collaborating with leading curators, design institutions and foundations to deliver groundbreaking commissions and curated projects. Ik was vooral gecharmeerd door de enorme verscheidenheid dat er te zien was. Een paar weken geleden ben ik naar het KMSKA geweest in Antwerpen. Er valt veel te zeggen over de keuzes die de architecten en interieurvormgevers hebben gemaakt, daar wil ik niet echt over uitweiden. Wel was het een fijn weerzien met zoveel goede kunst. Niets zo troostend in de trieste maand februari als naar een schilderij van Rik Wouters te kijken. Er was ook een tijdelijke tentoonstelling te zien, gecureerd door Sharon Van Overmeiren: Een tentoonstelling in het prentenkabinet van het KMSKA met tekeningen, prenten en boeken uit de collectie van Museum Plantin-Moretus. Kunstenaar Sharon Van Overmeiren (Antwerpen, 1985) maakte de selectie. Die confronteert ze met haar eigen sculpturen, gemaakt met onderdelen die ze vindt in de meest uiteenlopende objecten. Waar, wanneer en door wie het oorspronkelijke materiaal gecreëerd werd, is onbelangrijk. Ze combineert vrij en intuïtief. Er zijn geen objectlabels. Hierdoor verdwijnt het onderscheid tussen bekende kunstenaars en anonieme ambachtslui en laat ze bewust de chronologie vertroebelen. Van Overmeiren presenteert de werken in elf verrassende ensembles. De nieuwe, onverwachte verbanden geven een speels resultaat. KMSKA Ik ben sinds kort 'Het Slot' van Kafka opnieuw aan het lezen. Kafka’s laatste roman vertelt het verhaal van K, een jongeman die aankomt in een dorp aan de voet van een berg. Daarop staat een kasteel, in nevel en duisternis gehuld. K vertelt in een herberg dat hij de ‘door het kasteel ontboden’ landmeter is. Zes dagen lang probeert hij in contact te komen met de macht van het kasteel, maar hij slaagt daar niet in. Die macht stuurt hem assistenten die hij niet kent en die hem meer last bezorgen dan gemak, maar houdt hem verder met vage formaliteiten op afstand. Elke keer dat K denkt greep te krijgen op de werkelijkheid verliest hij die weer door bizarre vernederingen en tegenslagen. Zijn dagen in het ingesneeuwde dorp leveren overigens niet alleen sombere beelden op, maar ook wonderlijke erotische en komische scenes. De macht daarboven zal hij niet bereiken; zijn laatste poging eindigt midden in een zin. Het Slot
0 Comments
Marlise Breye van het derde jaar Sculptuur, Glas & Keramiek doet mee aan Ithaka dit jaar. Op ‘Ithaka: Down to Earth’ beleef je de natuur door de artistieke lens van onze artiesten. Zij geven uiting aan hun unieke natuurbelevenis in een divers scala van kunstvormen, en ze doen je nadenken over wat al een eeuwigheid voor ons de aarde bedekte. Ze halen de natuur uit haar typische kader van landschapsschilderijen en vertrekken van een leeg blad om de natuur opnieuw gestalte te geven. De projecten dagen je uit om te reflecteren over de relatie tussen mens en natuur. De vernissage is op maandag 6 maart om 19u, in de Abdij van Keizersberg (Mechelsestraat 202, 3000 Leuven, Belgium) De tentoonstelling loopt van dinsdag 7 maart tot zondag 12 maart, 14u. Ithaka Vorig weekend ging ik naar de nieuwe tentoonstelling van Filip Vervaet, Passages' bij Plus One in Antwerpen. Over de jaren heeft de Belgische kunstenaar Filip Vervaet (°1977, Mechelen) een eigen beeldtaal ontwikkeld. Aan de hand van de meest uiteenlopende materialen - van klassiek brons en metaal over speciale verf die wordt gebruikt voor auto-tuning en kleurenfilters - voegt hij diverse elementen samen tot een bijzonder universum. Kunsthistorische referenties, verwijzingen naar al dan niet bestaande beschavingen en allusies aan science fiction komen samen in sculpturen die zich ophouden in de schemerzone tussen verleden en toekomst, terwijl ze de grenzen van het medium aftasten. Sam Steverlynck, februari 2018 Filip Vervaet In Schilde is vorig weekend de keramiek tentoonstelling 'Kamer vol klei' geopend met onder andere werk van José Vermeersch te zien. Een niet te missen tentoonstelling die verschillende stromingen en facetten van keramiek toont. Van dinsdag 28 februari tot zondag 4 juni Kamer vol klei Ik las nog een aantal romans de laatste tijd. Onder andere van een van mijn favoriete auteurs, Paul Auster. Paul Auster’s Sunset Park is set in the sprawling flatlands of Florida, where twenty-eight-year-old Miles is photographing the last lingering traces of families who have abandoned their houses due to debt or foreclosure. Miles is haunted by guilt for having inadvertently caused the death of his step-brother, a situation that caused him to flee his father and step-mother in New York seven years ago. What keeps him in Florida is his relationship with a teenage high-school girl, Pilar, but when her family threatens to expose their relationship, Miles decides to protect Pilar by going back to Brooklyn, where he settles in a squat to prepare himself to face the inevitable confrontation with his father – a confrontation he has been avoiding for years. Set against the backdrop of the devastating global recession, and pulsing with the energy of Auster’s previous novel Invisible, Sunset Park is as mythic as it is contemporary, as in love with baseball as it is with literature. It is above all, a story about love and forgiveness – not only among men and women, but also between fathers and sons. Sunset Park |
AuthorAls docent beeldende kunst stuur ik mijn studenten elke week een mail met Tips van de week. Ik besloot er een blog van te maken. Archives
April 2023
Categories |